logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Maj w Operze Nova




„Orfeusz i Eurydyka”, „Faust”, „Sen nocy letniej” - to majowe propozycje Opery Nova. Do 11 maja potrwa XXXI Bydgoski Festiwal Operowy. Bilety do nabycia online i w kasie opery.


W maju (16 - 18.05) opera zaprasza widzów na „Orfeusza i Eurydykę”. W tej operze Christoph Willibald Gluck sięgnął po znany z mitologii greckiej temat Orfeusza, który po śmierci Eurydyki dostaje szansę, by zstąpić do podziemi Hadesu i przywrócić zmarłą żonę do świata żywych. W spektaklu Opery Nova - którego reżyserem i choreografem jest Robert Bondara - wyprawa Orfeusza po Eurydykę staje się podróżą w głąb podświadomości mężczyzny nieprzygotowanego na utratę ukochanej oraz próbą odnalezienia się w przeżywaniu tęsknoty za najbliższą osobą. Mimo współczesnej interpretacji mitu, nie brak tu odniesień do antyku w nierealnych postaciach - w spektaklu świat widzimy bowiem oczami pogrążonego w rozpaczy Orfeusza, którego urojone wyobrażenia mieszają z rzeczywistością. Czy Orfeuszowi uda się odzyskać Eurydykę i znaleźć ukojenie w bólu? W wielowymiarowej inscenizacji Bondary nic nie jest jednoznaczne, dramaturgia akcji trzyma w napięciu jak w dobrze wyreżyserowanym thrillerze, by w finale widza mocno zaskoczyć. „Orfeusz i Eurydyka”  to trzydziesta opera w kompozytorskim dorobku Christopha Willibalda Glucka, która swą prapremierę miała w 1762 r. na scenie wiedeńskiego Burgtheater. W 1774 r. Gluck wystawił swe dzieło w Paryżu w nowej wersji (w głównej roli zamiast kastrata zgodnie z francuską tradycją obsadzono tenora). Natomiast za sprawą adaptacji Hectora Berlioza opera „Orfeusz i Eurydyka” doczekała się także wersji włoskojęzycznej, dającej możliwość wykonywania partii Orfeusza najlepszym altom, mezzosopranom, a nawet barytonom.

W kolejny weekend maja (23-25.05) miłośnicy opery będą mogli zobaczyć „Fausta”. Popularność Fausta datuje się na lata 50. XX wieku, kiedy wielkie nakłady pieniężne wydawane na jego wystawienie uczyniły z tej opery niemal hollywoodzką produkcję. Wystawienie tego utworu to tło wydarzeń w książce Upiór w operze Gastona Leroux i w jego filmowych adaptacji oraz musicalu A.L. Webbera.  Faust po raz pierwszy zagościł na bydgoskiej scenie operowej w 1960 roku w reżyserii Hugona Morycińskiego, pod muzycznym kierownictwem Zdzisława Bytnara. Postać powróciła wiele lat później w realizacjach Opery Nova: w operze A. Boita Mefistofele (reż. Tomasz Konina) oraz legendzie dramatycznej H. Berlioza Potępienie Fausta (reż. Maciej Prus). 

W ostatni weekend maja (29-31.05) opera zaprasza na balet „Sen nocy letniej”. Komedia zaliczana do najpopularniejszych dzieł Szekspira opowiada historię trzech par: Hermii i jej narzeczonego Lizandra, Demetriusza i Heleny, króla elfów Oberona i nieposłusznej królowej elfów Tytanii. Ojciec Hermii nie zgadza się na jej małżeństwo z Lizandrem, więc kochankowie uciekają do lasu. W ślad za nimi podąża zazdrosny o Hermię Demetriusz i zrozpaczona z miłości Helena. W historię mieszają się też leśne duszki, wśród których prym wiedzie służący Oberonowi Puk.

XXXI Bydgoski Festiwal Operowy potrwa do 11 maja. Tegoroczna impreza to siedem festiwalowych spektakli, goszczące zespoły znakomitych teatrów z Bułgarii, Czech, Francji, Ukrainy, a także Bytomia i Poznania. Opera, musical, balet, tragedia muzyczna czy taniec graniczący z akrobacją – każdy z melomanów znajdzie coś dla siebie. Będą też produkcje, które zobaczyć w kraju nadarza się wyjątkowo rzadko. Szczegółowy program festiwalu dostępny TUTAJ.